Een bedrijf wil zichtbaar zijn. Een bedrijf wil laten zien dat zij het beste is in haar niche. En hoe doen we dat tegenwoordig, zichtbaar zijn? Juist door een website, maar ook door het gebruik van social media.

Social media niet alleen voor jongeren

Social media is echt niet alleen maar voor kinderen en jongvolwassenen. Meer dan 90% van alle Nederlanders gebruikt Social media. Om precies te zijn:

12 jaar tot 25 jaar96,8%
25 jaar tot 45 jaar96%
45 jaar tot 65 jaar91,9%

Deze cijfers komen van het CBS 2022

Nu we weten dat social media wordt gebruikt door meer dan 90% van de Nederlandse bevolking is makkelijk toch? We gooien af en toe een postje online, verzinnen er een leuk verhaaltje bij en klaar ben je.

Ook dit werkt zo niet. Om online zichtbaar te zijn, moet je je aan bepaalde dingen houden. Meta (het bedrijf achter Facebook en Instagram) wilt namelijk dat je geregeld wat van jezelf laat zien. Het liefste nog met de app Business suite (bedacht en gebouwd door Meta).

Hashtags en Posts

Dan geld voor elk platform weer een andere formule.

Instagram: 1 x per 3 dagen en het liefste met 30 hashtags. Doe hashtagonderzoek van tevoren. Kijk welke hashtags het meest gebruikt worden.

Facebook: 1 x per 2 dagen en het liefste met 1-2 hashtags. Hashtags worden nauwelijks gebruikt en alleen voor trending topics of evenementen.

Linkedin: 1 x per 3 dagen posten en het liefste met 3-5 hashtags. Meer hashtags komt spammerig over bij het zakelijke Linkedin.

Social Media inplannen

Social media kost nu eenmaal wat tijd. Helemaal om het goed en consequent in te kunnen zetten. Het makkelijkste is dan om het via een contentkalender te gebruiken. Dat scheelt een hoop stress en je hoeft niet meer ter plekke iets te bedenken. Bovendien denk je er dan beter over na. Plaatsen om het maar te plaatsen is echt een no go. Het geeft geen sterke post.

Vooraf ga je dus bedenken wat je gaat posten en dat ga je dus doen door na te denken over je doelen. Wat wil je bereiken met je social media inzet? Wil je meer naamsbekendheid, interactie of conversies? Wat staat er op je agenda de komende weken? Heb je een lancering, organiseer je een evenement of spreek je op een congres?

Door te werken met verschillende categorieën zorg je voor een goede mix, maar maak je het jezelf ook gemakkelijk om te bedenken wat je gaat plaatsen op social media.